Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Allerød minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes.
Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.
Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Allerød, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.
– At bilreparationer har et CO2-mæssigt aftryk er noget, som langt flere er blevet opmærksomme på. Men det er faktisk de mere miljøvenlige metoder, der samtidig sparer forbrugerne mest på værkstedsregningen. Her slipper vi jo for at skulle bruge nye materialer, når vi eksempelvis kan rette en bule op uden at skulle lakere, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.
Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet.
Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.
Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Allerød både at svejse, spartle og lakere bilerne.
– Vi bruger en teknik, hvor vi prikker en bule indefra i stedet for at svejse på den, på den måde undgår vi at spartle og lakere bagefter. Det sparer helt utroligt meget på CO2-budgettet – faktisk i nærheden af 99 procent. Teknikkerne uden lakering bevirker også, at man ikke kan se, at bilen har været til reparation og fået udbedret en skade bagefter. Det betyder, at bilen bedre kan holde værdien, siger Mogens Christiansen.
Buledoktor er specialist i at reparere parkeringsskader. Med moderne SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair, kan vi rette buler og skader uden brug af spartelmasse og lakering, så bilen bevarer oprindeligt udseende og værdi. Læs mere på: buledoktor.dk