Ledig stilling som specialpædagogisk konsulent i Allerød Kommune: Udvikling af inkluderende skolevisitationsprocesser

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vi søger en specialpædagogisk konsulent, der fra d. 1. oktober 2024 kan være med til at udvikle og drive skolevisitationsprocesserne sammen med den øverste ledelse. I Allerød Kommune arbejder vi fokuseret på at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle børn og unge, så flere børn og unge lykkes i almene fællesskaber. Denne udvikling er der en bred opbakning til, og for at lykkedes har vi sat gang i flere nye tiltag, hvis formål er opbygge kapaciteten i de almene tilbud, så behovet for segregering gradvist reduceres.

 

Om dig
Som konsulent er dine opgaver alsidige og de består bl.a. af:

Skolevisitationer: 
Du skal udvikle og drive skolevisitationsprocesserne sammen med forvaltningens ledelse. Du arbejder konsultativt og analytisk med udvikling og implementering af nye sagsgange, procedurer og standarder. Dette vil ske i tæt samarbejde med skoleledelserne, det tværfaglige kompetencecenter, administration og konsulentkollegaer i forvaltningen. Du deltager som sekretær for visitationsudvalget på visitationsmøderne, hvor du skriver referater, der danner baggrund for afgørelser og den videre dialog med forældre og skole.

Proces- og forandringsledelse: 
Du skal, i tæt samarbejde med forvaltningens øverste ledelse, tilrettelægge processer, udarbejde oplæg og facilitere dialogmøder. Målet er, at vi sammen lykkedes med at få vores forskellige tiltag til at virke og spille sammen i praksis. Du deltager i løbende dialoger med skoleledelserne og bidrager ind i arbejdet med at skabe læringsmiljøer, hvor flere børn og unge lykkedes i almene fællesskaber.

Systema0tik og opfølgning: 
Du skal, med dit kendskab til specialundervisningstiltag, kvalificere de kontrakter der indgås med eksterne specialundervisningstilbud. Målet er, at sikre viden om elevernes fremmøde og udvikling. Du arbejder struktureret og systematisk med at varetage overblikket over de forskellige tilbud vores elever går i, og bidrager til udvikling af ledelsesinfo, analyser og strategisk opfølgning på de forskellige indsatser.

Vi ser gerne, at du:

  • Med udgangspunkt i et inkluderende mindset brænder for at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle børn og unge.
  • Har relevant uddannelse og praksiserfaring fra skoleverdenen. Du kan fx være lærer med en overbygning inden for det specialiserede område.
  • Har gode sociale og kommunikative kompetencer, er fleksibel indstillet, har humor og besidder emotionel robusthed.
  • Kender til rammer og regler for folkeskolen, særligt dem der ligger til grund for forvaltningsretlige afgørelser.
  • Kan formidle komplekse sager i et imødekommende og forståeligt sprog, er stærk i dialogen med forældre og samarbejdspartnere og har faglig pondus.
  • Har erfaring med tværfagligt samarbejde og kan styre komplicerede processer med øje for både helhed, mål og deadlines.
  • Kan forholde dig analytisk og reflekterende til nyeste forskning og viden om almen-, inklusions- og specialområdet, og evner at omsætte den viden ind i dine opgaver.
  • Formår at indgå i og bidrage til respekt- og tillidsfulde relationer, hvor du har modet til at udfordre synspunkter og skabe refleksionsrum.
  • Har blik for detaljens betydning i forhold til et trygt og konstruktivt samarbejde mellem borgerne og os som kommune.
  • Har flair for at arbejde struktureret og systematisk, så du også kan bevare overblikket de dage hvor opgaverne kommer til at flyve om hovedet på dig.
  • Kan yde faglig sparring i konkrete elevsager og har lyst til at bidrage til vores arbejdsfællesskab, hvor faglig udvikling, dialog og samarbejde på tværs vægtes højt. 

 

Om os
For at understøtte styringen af området, samt sikre en højere grad af ensartet serviceniveau på tværs af skoler, overgår kompetencen til at visitere elever med brug for mere specialiserede undervisningstilbud, fra skolelederne til skole- og dagtilbudschefen. Derudover er vores gruppeordninger og skolernes arbejde med forebyggende indsatser under evaluering, da vi er nysgerrige på om justerede styringstilgange, fysiske rammer eller nye kompetencer kan styrke arbejdet. Vi arbejder i øvrigt på flere niveauer med at udvikle på opfattelsen i kommunen i forhold til, hvad en inkluderende kommune er. Derfor har vi afholdt flere dialogmøder med forældre, børn, unge, politikere og medarbejdere, og de mange perspektiver er vi i færd med at samle i en revideret Børne- og Ungepolitik. 

Vi ønsker en tæt, løbende dialog med skolerne, så vi sammen kan sikre gode tværfaglige drøftelser og inddragende processer omkring børn og unge i udfordringer – før de eventuelt kommer i betragtning til mere vidtgående indsatser til et eventuelt visitationsmøde og efter beslutning om en mere indgribende indsats. De mange led i en dialogbaseret visitationsproces skal tænkes sammen med kommunens andre indsatser, fx vores nye fraværsteam og indførsel af lettere behandling på skolerne. Derfor bliver din opgave også at sikre bred koordination, (ledelses)information og forankring. 

Hos os får du:

  • Fantastiske kollegaer der har kvalitet i opgaveløsningen som rettesnor, og som også vil høre, hvad du har lavet i weekenden.
  • En arbejdsplads, hvor vi både skaber geniale løsninger sammen og løser opgaverne selvstændigt og ansvarsfuldt.
  • En værdibaseret og ambitiøs organisation, hvor der er rum til udvikling og nye tanker
  • En blanding af opgaver der både udfordrer dig og får dig til at brillere.
  • En fleksibel arbejdsplads der prioriterer at du som medarbejder kan skabe sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv.

Allerød Kommune er en arbejdsplads med høj social kapital. Vi vægter tværfagligt samarbejde, kompetence- og jobudvikling og ikke mindst medindflydelse på egen hverdag højt. Det vigtigste for os er vores kerneopgave - at skabe værdi for borgerne.
 

Er du interesseret?
Opgaverne er mange, nye og vigtige, og hvis du, ligesom os, er udrustet med vedholdenhed og høje ambitioner på borger, børn og unges vegne, håber vi at høre fra dig!

Det bedste samarbejde starter med en god dialog, så ring gerne, hvis du har spørgsmål, til souschef for Skole og Dagtilbud Nynne Bonke på 20 41 79 93 eller Chef for tværfagligt kompetencecenter Malene Elise Pedersen på 20 32 53 77. Ansøgning sammen med dit CV og uddannelsesbevis skal være os i hænde senest d. 18. august 2024. 

Vi forventer at holde første ansættelsessamtaler d. 22. august og indhenter referencer og straffeoplysninger forud for endelig ansættelse. Løn- og ansættelsesvilkår vil blive fastsat efter gældende overenskomst, herunder principperne for Ny løn.

Vi glæder os til at modtage din ansøgning.
 


Kommunen har ca. 2.000 medarbejdere, der arbejder ud fra et fælles Leder- og Medarbejdergrundlag, hvor værdier som dialog, samarbejde, respekt og faglighed er hjørnesten. Her kan du læse Allerød Kommunes Leder- og Medarbejdergrundlag.

Organisationen baserer sig på flade strukturer, stor medindflydelse og gode udviklingsmuligheder. Allerød Kommune er en røgfri arbejdsplads med røgfri arbejdstid. 

Vi tror på, at mangfoldighed hos vores medarbejdere styrker vores organisation og løsningen af den fælles kerneopgave. Vi opfordrer derfor alle interesserede ansøgere til at søge stillingen uanset køn, kønsidentitet, alder, handicap, etnisk baggrund eller seksuel orientering.

Allerød Kommune ligger i hjertet af Nordsjælland i en smuk og varieret natur. Kommunen har tæt på 26.000 indbyggere og byder på et aktivt forenings- og erhvervsliv med gode idræts- og fritidsmuligheder. Der er flere gode transportmuligheder både til og fra kommunen, og der går S-tog hvert 10. minut fra Allerød Station.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Allerød Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Allerød Kommune, Bjarkesvej 2, 3450 Allerød

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-08-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6089219

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet